Wetenschap

Georgetown University Medical Center

Halverwege maart 2015 werd het onderzoek van Maximillian Riesenhuber, Phd gepubliceerd. Hij onderzocht samen met zijn team aan Georgetown University Medical Center (GUMC) hoe we nieuwe woorden leren. Zijn conclusie: we maken wel degelijk gebruik maken van woordbeelden en een visueel geheugen.

“We are not recognizing words by quickly spelling them out or identifying parts of words, as some researchers have suggested. Instead, neurons in a small brain area remember how the whole word looks — using what could be called a visual dictionary.

For people who cannot learn words by phonetically spelling them out — which is the usual method for teaching reading — learning the whole word as a visual object may be a good strategy.”

Het onderzoek van Maximillian Riesenhuber onderschrijft hiermee het uitgangspunt van de Kernvisie methode dat het inprenten van woordbeelden de voorkeur verdient.

Meer informatie vind je hier.

Universiteit Twente

Met de presentatie van Franziska Mohr in september 2016 over haar onderzoek naar de effectiviteit van de Kernvisie methode is het eerste wetenschappelijk onderzoek afgerond.

In het onderzoek is aangetoond dat kinderen met leerproblemen die de Kernvisie methode toepassen een duidelijke verbetering laten zien in hun schoolresultaten ten opzichte van kinderen die de methodiek niet toepassen. Gebaseerd op het huidige aantal onderzoeksgegevens, is het effect het grootst bij kinderen uit groep 4. Wij zijn er van overtuigd dat ook in hogere groepen de effectiviteit van de Kernvisie methode aantoonbaar is, maar daar zal vervolgonderzoek voor nodig zijn.

Het onderzoek is op te vragen bij de Kernvisie methode.

Neveneffecten

Regelmaat. We leren ouders op vaste tijden dingen van hun kind te verlangen. Als kinderen weten waar ze aan toe zijn, geeft dat rust in het gezin.

Afspraken maken en elkaar daar aan houden. Kinderen mogen hun (drukke) ouders ook aan afspraken houden.

Inzichtelijk maken van tijd. Een kind heeft behoefte aan overzicht en raakt gefrustreerd als dat overzicht er niet is. Hierdoor kan weerstand ontstaan bij dagelijkse activiteiten zoals naar school gaan, naar bed gaan, tandenpoetsen, etc. Als het overzicht ontstaat, verdwijnt de weerstand en gaan dagelijkse processen in het gezin soepel en zonder strijd.

We geven ouders structuur. Ouders leren hun kind te begeleiden omdat ze aanwezig zijn bij het coachingsproces.

Ieder overleg over het kind vindt plaats met het kind erbij. Ook het gedrag van de ouder wordt waar nodig bijgestuurd. Dit in bijzijn van het kind, zodat ook het kind weet dat de verandering in gedrag van de ouder een reden heeft. Als de ouder ander gedraag gaat vertonen weet het kind ‘daar hebben we het over gehad’. Doe je dat niet, dan begrijpt het kind het nieuwe gedrag van de ouder niet.

Aandacht voor de fijne motoriek. Als het schrijven niet vanzelf gaat hindert dat het leerproces. Indien nodig leert het kind op de juiste manier letters te vormen en aan elkaar te schrijven.

Het kind durft dingen aan te gaan. Het gaat van ontwijkgedrag naar doen-gedrag.

Het kind leert beslissingen te nemen. Niet verzanden in het (her)overwegen van alle mogelijke opties, maar keuzes durven maken. Vertrouwen op jezelf.

Het kind krijgt inzicht in eigen gedrag. Niet iedereen denkt, doet en voelt op dezelfde manier. Tegelijkertijd ben je niet de enige die denkt, doet en voelt zoals je doet. Begrip en (h)erkenning wat helpt in communicatie met anderen.

Een kind met ASS gaat beter functioneren. Door inzicht in het eigen gedrag en een sterkere structuur in zijn of haar omgeving gaat het kind beter functioneren binnen het gezin.

Ongerustheid bij ouders wordt weggenomen waardoor er stabiliteit in het gezin ontstaat.

Voor wie is de Kernvisie methode geschikt?

De rechtsgeoriënteerde leerling – met of zonder dyslexieverklaring – kan behoorlijk vastlopen in het onderwijs. In groep 1 en 2 mogen kinderen op ontdekkingstocht en kunnen ze spelenderwijs kennis maken met letters en cijfers. In groep 3 verandert het mogen in moeten en het is vaak vanaf dat moment dat de eerste signalen zich laten zien dat een kind tegen een leerprobleem aan kan gaan lopen.

Deze kinderen voelen zich vaak niet thuis op school omdat een aantal dingen niet lukken. Dit kan leiden tot sociaal-emotionele problemen als faalangst, negatief zelfbeeld, concentratieproblemen, belemmerende overtuigingen (‘Ik kan het toch niet’), met buikpijn naar school of zelfs thuiszitten.

De eerste kinderen die wij zien, zijn kinderen vanaf ongeveer zeven jaar. Ze lopen vast op spelling en lezen, vaak gecombineerd met rekenen. Ook komt het voor dat een kind juist vastloopt met rekenen en dat spelling en lezen op het eerste gezicht prima gaat.

De jongsten hebben vaak moeite om letters te vormen, tekenen letters, draaien letters om, enz. Ze hebben moeite om woorden te herkennen en het lezen wil niet vlotten. In de middenbouw lopen ze vast bij het automatiseren van sommen en tafels en in de bovenbouw ervaren ze problemen met werkwoordsvervoegingen, woordenschat en het lezen en begrijpend lezen.

Wij laten ze zien dat zij het op een andere manier wel kunnen waardoor ze weer beter in hun vel komen te zitten.

Veel kinderen in onze praktijk hebben al verschillende onderzoeken achter de rug en hebben etiketten als add, adhd, ass, hoogbegaafd, etc. Het zijn allemaal kenmerken die horen bij de kinderen die vastlopen in het reguliere onderwijssysteem. Ook als er sprake is van een disharmonisch profiel worden wij niet ongerust. Het is voor ons juist een signaal dat een kind anders leert en niet aansluit bij het bestaande onderwijs, maar wél bij de Kernvisie methode.

Wij sluiten geen kinderen uit, ook niet als er sprake is van comorbiditeit.

Voortgezet onderwijs

Diegene die op de basisschool extra aandacht hebben gekregen, zullen dit op het voortgezet onderwijs ook weer nodig hebben. Maar er komt een groep bij. Dat zijn diegene die het, op basis van hun compenserend vermogen, nog gered hebben op de basisschool door vele trucjes en ezelsbruggetjes toe te passen.

Dagelijks dienen zich echter leerlingen aan, meestal uit de tweede klas van het voortgezet onderwijs, waarbij de trucjes en ezelsbruggetjes niet meer voldoende werken omdat de vraagstukken te complex worden. Hun grote probleem is, dat zij de basisinformatie zoals de sommen tussen 1-20, de tafels en de woordbeelden niet hebben geautomatiseerd. Door middel van de Kernvisie methode worden zij in staat gesteld om alsnog deze basisinformatie te automatiseren.

Daarnaast vereist het voortgezet onderwijs een andere manier van leren. Leerlingen worden geconfronteerd met andere vakken zoals vreemde talen en de hoeveelheid lesstof wordt steeds groter. Ook hier biedt de Kernvisie methode oplossingen om wel te kunnen automatiseren en bijvoorbeeld grote stukken tekst te leren.

Bij elkaar is de leerling in het voortgezet onderwijs dus prima te begeleiden op basis van de Kernvisie methode, mits hij of zij de noodzaak inziet om de problematiek aan te pakken en de wil heeft om de basis goed neer te zetten.

“Berend zat in de tweede klas van de havo. Hij had grote moeite met zijn talen. Hij had een strategie ontwikkeld om zijn talen te leren. Door de woorden fonetisch uit te spreken kon hij de woorden schriftelijk reproduceren. Dit had tot gevolg dat zijn uitspraak natuurlijk allerbelabberdst was. Met behulp van de Kernvisie methode werd hem geleerd om de woordbeelden van deze woorden in zijn hoofd te zetten zodat hij ze in zijn hoofd kon terugzien. Dit had tot gevolg dat hij de woorden kon schrijven en zich kon focussen op de uitspraak ervan. Veel leerlingen zien we een eigen manier ontwikkelen om er te komen, maar deze is niet altijd handig.”

“Jonas zat in klas 4 van vmbo kader. Zijn interesse lag niet bij school maar vooral bij het skaten. Daar was hij dan ook erg goed in. Intussen liep hij vast op school. Hij had wel een duidelijke ambitie: hij wilde naar het CIOS in Arnhem. Hij wilde namelijk sportleraar worden of skate-instructeur en hij wist dat hij daarvoor minimaal havo nodig had. Het was nodig hem duidelijk te maken dat alleen het vermogen om iets te kunnen niet voldoende is, maar dat hij alleen iets kan bereiken als hij bereid is er wat voor te doen. Toen hij duidelijk voor ogen had wat hij wilde, was hij ook gemotiveerd om de nodige inspanning te leveren. Hij was tijdens de coachingsessies dan ook heel gedreven en daardoor in staat heel snel vorderingen te maken. Zo maakt hij nu geen fouten meer in de werkwoordvervoegingen en is hij in staat om grote stukken tekst te visualiseren en zo te leren. Hij heeft de basiskennis van tafels en de optelsommen tussen 1-20 geautomatiseerd. Tenslotte heb ik met hem gewerkt aan zijn concentratievermogen en zijn zelfvertrouwen. Jonas kon weer verder en had er zin in omdat het lukte.”

Kinderen, leerproblemen en de Kernvisie methode

Jongetje in het gras met herfstbladeren

Kinderen hebben van nature een voorkeur om in beelden en gevoelsmatig te denken. Ons onderwijs is juist rationeel en auditief ingesteld. Twee verschillende systemen, dat botst.

Eigenlijk kan je spreken van verschillende denkstijlen, een linksgeoriënteerde denkstijl en een rechtsgeoriënteerde denkstijl.

De Kernvisie methode gaat er van uit dat met name kinderen met een rechtsgeoriënteerde denkstijl in staat zijn foute informatie (denk hierbij aan woorden, cijfers maar ook gedachtes) uit het hoofd te verwijderen en er goede voor in de plaats te zetten. Juist rechtsgeoriënteerde kinderen hebben het talent om dit op een goede manier uit te voeren.

Met de Kernvisie methode werken aan een oplossing

De Kernvisie methode leert kinderen (en volwassenen) diverse technieken aan om informatie zelf visueel op te slaan en blijvend te kunnen reproduceren. Zij worden zelf verantwoordelijk voor de oplossing, er wordt dus ook veel aandacht besteed aan het opbouwen van de motivatie van het kind.

Het doel van coaching met de Kernvisie methode is om een kind op een natuurlijke manier vanuit zijn/haar eigen persoonlijke kracht te laten leren. Het resultaat hiervan is dat het weer plezier krijgt in leren en sociaal-emotionele problemen verdwijnen, wat natuurlijk zijn weerslag heeft op de motivatie van het kind.

Sociaal-emotionele problemen en gedragsproblemen

Veel kinderen met leerproblemen ontwikkelen sociaal-emotionele problemen en/of gedragsproblemen. Dat is ook niet zo gek. Als je maanden, of soms jaren, niet voldoet aan wat het systeem van je wil, dan word je daar doodongelukkig van.

Veel van deze problemen verdwijnen tijdens de coachingsessies waarbij de Kernvisie methode wordt ingezet om met leerproblemen aan de slag te gaan. Het kind ontdekt dat het een heleboel meer kan dan het zelf – en vaak ook zijn omgeving – dacht. De inspanningen die het kind doet leveren snel resultaat op, waardoor het kind zich sterker gaat voelen.

Daarnaast voorziet de Kernvisie methode in een benadering waarbij ook sociaal-emotionele problemen en gedragsproblemen aangepakt kunnen worden. Het kind is in staat het probleem visueel te maken en kan het daardoor zelf veranderen.

Ook symptomen van diagnoses als add en adhd kunnen worden teruggebracht tot acceptabele proporties.

Jeugdzorg

In een aantal regio’s wordt de Kernvisie methode vergoed vanuit de jeugdzorg en dit aantal breidt zich gestaag uit. Op deze pagina vind je de laatste stand van zaken.

Leerstijlen

Ieder mens denkt op 4 verschillende manieren: visueel (in beelden), auditief (op het gehoor), kinesthetisch (met het gevoel) en digitaal (met het verstand). We gebruiken al deze denksystemen, maar hebben wel voorkeuren in het gebruik van deze systemen.

De kinderen waar we hier over spreken hebben een voorkeur om visueel/kinesthetisch te denken. Dus in beelden (ook wel beelddenken genoemd) én met hun gevoel. Juist deze combinatie zorgt voor een andere leerstijl van deze kinderen. We noemen dit een rechtsgeoriënteerde leerstijl.

Kijken we naar onze hersenen, dan spreken we van een linker- en een rechterhersenhelft. Links zit onze ratio, zoals het beredeneren, tekenherkenning als woorden, cijfers, letters, getallen, maar ook de analyse, volgordes, logica en details. In de rechterhersenhelft zit meer onze praktische intelligentie, leren door dingen uit te voeren, het verzorgt emotie, ritme, ruimtelijk inzicht, overzicht, verbeelding, dagdromen, kleurherkenning, muziekbeleving en gevoel. Zo zijn er mensen met een linksgeoriënteerde denk- en leerstijl en mensen met een rechtsgeoriënteerde denk- en leerstijl. Dit heet ook wel neurodiversiteit.

Linksgeoriënteerde leerstijl

Leert stap voor stap | werkt vanuit onderdelen naar het geheel | is een analytische denker | leert klanken makkelijk | kan woorden spellend uitspreken

Linksgeoriënteerde leerstijl

Rechtsgeoriënteerde leerstijl

Leert vanuit het overzicht | werkt vanuit het grote beeld | leert het best door verbanden te zien | leert hele woorden makkelijk | moet woorden visualiseren alvorens ze te kunnen spellen | is goed in synthese, verbanden leggen

Rechtsgeoriënteerde leerstijl

Bij de linksgeoriënteerde leerstijl leert men stapje voor stapje naar de oplossing. Bij de rechtsgeoriënteerde leerstijl gaat men direct een poging doen om tot de oplossing te komen en kijkt dan of men het goed heeft gedaan.

Waar gaat het mis?

Ons huidige onderwijssysteem is gebaseerd op een linksgeoriënteerde leerstijl en reikt de informatie aan voor de linkerhersenhelft. De leerproblematiek ontstaat doordat deze categorie kinderen een voorkeur heeft om met hun rechterhersenhelft te werken. Dit sluit dus niet aan. Ze moeten steeds een klein omweggetje maken om het voor zichzelf begrijpelijk te maken en in dat omweggetje kunnen zij fouten maken. Die omweggetjes leiden niet tot het gewenste automatiseren. Rechtsgeoriënteerde kinderen ervaren dat ze niet mee kunnen komen met de rest van de klas wat al snel kan leiden tot faalangst, een negatief zelfbeeld, belemmerende overtuigingen, met buikpijn naar school. Het is niet het onvermogen van het kind, want als het de informatie op een andere manier krijgt aangeboden kan hij of zij het wel.

Op school willen we kinderen door middel van een spellingsregel laten beredeneren hoe een woord geschreven moet worden en op deze wijze een woordbeeld laten creëren. De rechtsgeoriënteerde denker haakt halverwege af bij deze uitleg. Hij wil direct naar het woordbeeld.

De Kernvisie methode stelt het kind in staat om het woordbeeld direct in het lange termijngeheugen te plaatsen en blijvend te reproduceren. Het einddoel, het woordbeeld, is bereikt omdat dit aansluit op zijn leerstijl.

Voorkeur

Zo’n 35% van de mensen heeft een voorkeur om visueel te denken met als tweede systeem het gevoelssysteem. Daarnaast heeft zo’n 25% van de mensen een voorkeur om gevoelsmatig te denken met als tweede systeem het visuele systeem. Dit betekent dat ongeveer 60% van de mensen een rechtsgeoriënteerde leerstijl heeft. Gelukkig is het overgrote deel van deze groep in staat om het op school goed te doen, maar vanzelf gaat het niet.

Zo’n 15% van deze groep – dit is zo’n 5 tot 10% van de totale populatie – ontmoet leerproblemen met sociaal-emotionele gevolgen. Je herkent ze zo in de klas. Het zijn vaak hele slimme ietwat ondeugende, gezellige en meestal vrolijke kinderen, maar in de praktijk worden ze als probleemgevallen gezien en krijgen ze etiketten als dyslexie, ADD en ADHD opgeplakt. Zouden deze kinderen de informatie op een andere wijze aangeboden krijgen, dan gaan ze met sprongen vooruit.

Probleem of uitdaging?

50 jaar geleden waren linkshandigen de probleemgevallen. Dit was een afwijking. Men bond deze kinderen de linkerhand op de rug om hen te stimuleren de rechterhand te gaan gebruiken. Tegenwoordig is het links zijn geaccepteerd en maakt men aanpassingen in het aanbod voor linkshandigen.

Nu staan wij voor de uitdaging om de rechtsgeoriënteerde leerlingen op hun manier te laten leren.

Dit betekent dat het linksgeoriënteerde onderwijs de leerstof zodanig moet gaan aanbieden, dat kinderen met een rechtsgeoriënteerde leerstijl deze eenvoudig kunnen verwerken. Om dit te realiseren is de Kernvisie methode ontwikkeld. De Kernvisie methode stelt het kind in staat om de informatie zo te interpreteren, dat het via de rechterhersenhelft opgenomen kan worden. Het laat kinderen bewust informatie opslaan in het lange termijngeheugen. En wat blijkt? Deze kinderen kunnen wel automatiseren en spelling toepassen, zij moeten de informatie alleen anders krijgen. Geen trucje maar een andere methode.

Het kind ontdekt dat het wel goed kan leren en de bijkomende sociaal-emotionele problemen verdwijnen. Het krijgt er weer zin in!

Coachingtraject

De Kernvisie methode vormt de basis van iedere coaching. De mens heeft veel meer in zijn vermogen dan hij nu gebruikt, veel meer talenten dan waar hij zich bewust van is. Deze talenten stellen hem in staat om grote gedragsveranderingen te realiseren. Veranderingen met als resultaat een betere ordening in het hoofd en daardoor meer rust in het functioneren op school en in de eigen woonomgeving. Effectiviteit en snelheid van de coaching staat voorop.

Intake & consulten

Na het (gratis) intakegesprek, volgen zo’n 8 à 10 coachingsessies, waarin jouw kind de technieken rondom de Kernvisie methode zichzelf eigen maakt. Tussen de consulten liggen steeds 3 weken, zodat je kind de gelegenheid heeft om het geleerde zichzelf eigen te maken. Daarbij heeft het kind jou, als begeleider, nodig.

Het eerste consult start met een intake van een half uur. Kunnen we vaststellen dat er veel resultaat te behalen valt, dan plakken we er direct een uur aan vast. Na het eerste consult gaat je kind met de basismethodiek naar huis, zodat het zelf kan ontdekken dat het op deze wijze wel gaat lukken. Vervolgens worden in de volgende consulten weer nieuwe elementen aangereikt. Doordat de resultaten direct zichtbaar zijn werkt dit sterk op de motivatie van jouw kind.

Wat kan er aan de orde komen?

Alle knelpunten die een kind kan tegenkomen komen aan de orde. Je kind leert weer te kunnen functioneren op school. De leerstof komt op de juiste wijze binnen wat leidt tot automatisering.

Daarnaast kijken wij vooral naar:
  • Concentratieverbetering
  • Faalangstbestrijding
  • Verbetering van het zelfbeeld
  • Opheffen van belemmerende overtuigingen

Het resultaat

Op school zijn de resultaten meetbaar want je kind gaat al na de eerste sessie beter presteren. Hierdoor wordt je kind assertiever, gemotiveerder en krijgt het meer plezier in het leren.

Je kind krijgt weer zelfvertrouwen en kan zich beter concentreren. Faalangst en belemmerende overtuigingen verdwijnen en het zelfbeeld herstelt. Je kind krijgt weer zin in school omdat het nu wel lukt.

Hoe starten?

Op de pagina Coaches bij jou in de buurt vind je een overzicht van alle gecertificeerde coaches. Neem contact op met een aantal coaches om te kijken wie het beste bij jullie past. Vrijwel alle Kernvisiecoaches coachen sinds corona ook online, dus afstand hoeft geen probleem te zijn. Coaching vanuit het hoofdkantoor is ook mogelijk.

Wil je weten of er een vergoeding vanuit jeugdzorg in jouw gemeente mogelijk is, kijk dan op de pagina Mijn kind heeft hulp nodig.

Andere methodes

Er worden sterk lijkende methodes aangeboden, zoals de Matrixmethode en ‘Ik leer anders’. Beiden zijn gericht op het beelddenken.

De Kernvisie methode gaat verder. Het gaat niet uitsluitend om een voorkeur voor visueel denken/leren. Maar het gaat juist om de combinatie visueel-kinesthetisch (in beelden én gevoelsmatig) denken – de rechtsgeoriënteerde leerstijl – waardoor het leerprobleem ontstaat.

De Kernvisie methode gaat dieper in op spellingsregels, rekenvarianten, teksten leren, leesvaardigheid, topografie en ander lesmateriaal, waarbij de voorkeur voor het rechtsgeoriënteerd denken geen moment uit het oog verloren wordt. Daarnaast wordt aandacht besteed aan faalangst, explosief gedrag, concentratieproblemen, belemmerende overtuigingen en het zelfbeeld.

De zorgvuldigheid waarmee de Kernvisie methode is opgebouwd zorgt er voor dat kinderen in staat zijn om woordbeelden actief in hun lange termijngeheugen te plaatsen, met als resultaat dat zij het daarna te allen tijden kunnen reproduceren. Het effect is hierdoor veel groter. Ontdekken dat je het wel kan, het moet er alleen anders in. Wij helpen kinderen hun basis, het fundament, goed te zetten, waardoor zij vrij kunnen leren.

De Kernvisie methode is een ‘levende’ methode. Juist door de ervaringen in het dagelijks werken met deze kinderen blijft de Kernvisie methode in ontwikkeling en wordt deze sterker en effectiever met als resultaat: kinderen die thuis en op school goed kunnen functioneren en weer gelukkig zijn.

Beelddenken

Zowel de Kernvisie methode als de andere methodes gaan uit van de kracht van het visuele denken. Waar de andere methodes aan voorbij gaan, is dat kinderen met leerproblemen niet alleen sterk visueel, maar ook sterk kinesthetisch (gevoelsmatig) zijn ingesteld. Deze kinderen zijn erg gevoelig voor sfeer (in de klas, maar ook daarbuiten) en kunnen erg perfectionistisch zijn. Hierdoor kan het idee ontstaan dat ze ‘niet goed genoeg’ zijn en faalangst ontwikkelen. Dit alles gaat veel verder dan uitsluitend beelddenken.

Kinderen die een voorkeur hebben voor het visuele denken zijn gebaat bij een top-down benadering. Oftewel denken en leren vanuit het overzicht.

Woordbeeld

De Kernvisie methode gaat uit van woordbeelden. Als wij (volwassenen) schrijven zijn we niet met letters en spellingsregels bezig. We schrijven automatisch en als we daarin fouten maken, herkennen we dat omdat het geschreven woordbeeld niet overeenkomt met het juiste woordbeeld in ons hoofd. Pas als we twijfelen, gaan we spellingsregels toepassen.

De andere methodes besteden veel aandacht aan de individuele letters van een woord en bouwen op die manier de informatie juist op. Er wordt veel aandacht besteed aan het (heen en weer) spellen van woorden, terwijl de Kernvisie methode juist het belang van het woordbeeld benadrukt. De zorgvuldigheid waarmee de Kernvisie methode is opgebouwd zorgt ervoor dat kinderen in staat zijn om woordbeelden actief in hun lange termijngeheugen te plaatsen, met als resultaat dat zij het daarna te allen tijden kunnen reproduceren. Het opzoeken van informatie, in het hoofd, is eigenlijk niet aan de orde. Dit gaat volledig automatisch. Het effect van de Kernvisie methode is hierdoor veel groter.

Rekenen in beeld

Ook bij het rekenen verlaten andere methodes de basistechniek van top-down benadering. Zij gaan hier op dezelfde manier te werk als school doet, stapje voor stapje.

De Kernvisie methode gaat ook bij het rekenen uit van het totale beeld. In dit geval met als basis de rekensommen tussen 1 en 20 en de tafels. Deze vormen de basis voor het verdere rekenen. Als deze geautomatiseerd zijn, vormen alle sommen die hierna komen geen probleem meer.

Alle informatie is in principe in (woord)beelden te vangen. Juist hierdoor sluit de Kernvisie methodiek volledig aan op de leerstijl van het kind. Als het past dan ontstaan er ook geen sociaal-emotionele problemen.

Dyslexie en wat nu?

Dyslexietest

Vaak op het advies van school, laat je een dyslexietest doen. Voordat een kind daarvoor in aanmerking komt is er op school volgens protocol al veel extra tijd besteed en heeft de extra hulp geen resultaat opgeleverd. De achterstand wordt steeds groter. Hier ontstaan de eerste sociaal-emotionele problemen zoals faalangst, een negatief zelfbeeld, belemmerende overtuigingen, concentratieproblemen, met buikpijn naar school etc.

Als is vastgesteld dat je kind, volgens de gestelde normen, dyslexie heeft, komt het in aanmerking voor een dyslexiebehandeling.

Soms is het leerprobleem net niet erg genoeg en wordt er geen dyslexieverklaring afgegeven (onlangs zijn de voorwaarden weer aangescherpt, zodat er minder kinderen in aanmerking komen voor vergoede dyslexiehulp). Geen verklaring betekent geen extra begeleiding voor je kind. Niet op school en niet via een vergoed traject bij een dyslexie-instituut. Dan sta je met lege handen, want je ziet dat jouw kind niet dom is, maar ook dat het vastloopt op school en steeds ongelukkiger wordt.

Dyslexiebehandeling

Wanneer je geluk hebt komt je kind in aanmerking voor een dyslexiebehandeling, die vergoed wordt door de gemeente. Hetzij binnen school, met een ambulante begeleider, hetzij in een orthopedagogische praktijk. Het is de vraag of deze behandeling direct gestart kan worden, want vaak zijn er lange wachtlijsten.

Een dyslexiebehandeling houdt in, dat je kind 40 tot 60 weken lang, wekelijks stof aangeboden krijgt die opnieuw gericht is op een linksgeoriënteerde leerstijl. Men gaat door met wat op school al niet bleek te passen bij het kind. Dagelijks thuis minimaal 25 minuten oefenen met deze materie hoort daar uiteraard ook bij.

De resultaten van deze behandeling zijn zeer beperkt. Zeker wanneer je kijkt hoeveel contacturen hier tegenover staan. Waarom? Omdat men niet in staat is te ontdekken dat je kind een andere leerstijl heeft. Men noemt dit een neurologische afwijking van jouw kind, maar eigenlijk ontbreekt het aan een juiste leermethodiek om deze kinderen met een rechtsgeoriënteerde leerstijl op een adequate manier te kunnen helpen.

Overigens komt een kind alleen in aanmerking voor de vergoedingsregeling voor een dyslexiebehandeling als het enkelvoudige dyslexie heeft. ‘Enkelvoudig’ betekent dat er bij de leerling naast dyslexie geen sprake is van één of meer andere (leer)stoornissen (comorbiditeit). Heeft iemand bijvoorbeeld ooit jouw kind het label ADD of ADHD gegeven, dan kom je dus niet voor een vergoeding in aanmerking. Hoeveel kinderen vallen hierdoor buiten de boot? Heeft een kind met ADD / ADHD dan geen hulp nodig bij het lezen en schrijven? Of is het ook gewoon een mogelijk kenmerk van een rechtsgeoriënteerde leerstijl en kunnen de reguliere behandelaars daar eenvoudig niet mee overweg?

Hulpmiddelen dyslexie

Naast een dyslexiebehandeling zijn er veel hulpmiddelen beschikbaar. Te denken valt aan de Daisy speler (een apparaat bestemd voor het beluisteren van daisy-roms – een schijfje waarop gesproken tekst volgens een bepaalde structuur is opgeslagen – speciaal ontwikkeld voor het gebruik door visueel gehandicapten), en dyslexiesoftware zoals EasyTutor, Sprint Plus en Kurzweil 3000. Software die je computer voorziet van spraaksynthese dat alles uitspreekt wat je met de computermuis selecteert. Bij sommige software worden tijdens het voorlezen de woorden gemarkeerd. Dit stuurt de blik en zou het actief meelezen stimuleren. Dure hulpmiddelen waaraan veel geld verdiend wordt en waarvan de werking zeker niet bewezen is. Ook mindfulness en neurofeedback ziin dure behandelingen die grote resultaten beloven maar vaak tekortschieten.

Alle bovenstaande behandelingen en hulpmiddelen gaan er vanuit dat er een tekortkoming – een neurologische afwijking – is bij het kind. En dat is het grote verschil met de Kernvisie methode.

De Kernvisie methode gaat er vanuit dat kinderen die dyslectisch zijn een andere leerstijl hebben, een leerstijl die niet voldoende past bij de wijze waarop school de informatie aanreikt. Zij automatiseren niet op de gebruikelijke manier en dát is het centrale probleem. Gaan wij door met het – voor het kind – verkeerd aanbieden van lesstof, dan zijn sociaal-emotionele problemen het gevolg.

De Kernvisie methode laat een kind op een natuurlijk manier leren vanuit zijn eigen persoonlijke kracht: door een kind te leren lesstof zo te interpreteren, dat het via de rechterhersenhelft opgenomen wordt. In korte tijd ziet een kind dat het wel in staat is om te leren en wel in staat is om te automatiseren.

Wij reiken aan en laten ‘kwartjes vallen’. We gaan niet remediëren, thuis wordt er geoefend. Tegelijkertijd wordt je kind zo begeleid, dat de sociaal-emotionele problemen worden aangepakt en er een goed leerklimaat voor jouw kind ontstaat.

Schoolresultaten gaan met sprongen vooruit en het zelfvertrouwen van het kind ook!