Ik ben een verwijzer

Een groeiende groep kinderen wil niet naar school, heeft buikpijn, ontwikkelt faalangst en een negatief zelfbeeld en heeft vaak belemmerende overtuigingen. Soms hebben kinderen al verschillende faalangsttrainingen achter de rug, maar heeft het niet tot het gewenste resultaat geleid. Dit komt omdat het symptoom wordt bestreden en niet de kern van het probleem.

Waar aan voorbij gegaan wordt is dat veel sociaal-emotionele problemen in relatie staan tot school.
Deze problemen ontwikkelen zich niet omdat deze kinderen een onvermogen hebben of bijvoorbeeld angstiger zijn dan andere kinderen, maar omdat zij een andere leerstijl hebben. De leerstijl van iemand is de manier van denken en doen. Dit heeft tot gevolg dat een kind spanningen opbouwt en in een burn-out situatie kan belanden.
Een volwassene gaat dagelijks naar zijn werk. Hier kunnen om allerlei redenen spanningen ontstaan, waardoor men in een burn-out terecht kan komen. Deze persoon komt thuis te zitten. Die sturen wij niet terug naar de werkgever om het maar even op te lossen, maar krijgt een hulpverlener.
Een kind gaat iedere dag naar school. Wanneer hierdoor spanningen ontstaan en dit oploopt, raakt een kind in een burn-out situatie. Meestal blijven wij een kind maar naar school sturen met alle gevolgen van dien.

Wij helpen deze kinderen te vertrouwen op hun eigen vermogen en leren hen zo te functioneren dat het past. Tegelijkertijd pakken wij de sociaal-emotionele problemen als belemmerende overtuigingen, negatief zelfbeeld, faalangst en concentratieproblemen aan.
Zo bestrijden wij de symptomen en pakken de kern van het probleem aan. Wij gaan geen schoolzaken oefenen, want dat doen zij thuis. De frequentie van onze behandeling is eens in de drie weken. In die drie weken gaat men thuis datgene wat is aangereikt eigen maken.

Wij sluiten geen kinderen uit. Ieder kind is welkom, ook als er sprake is van comorbiditeit.




Sociaal-emotionele problemen schoolgerelateerd?

Je eerste reactie is waarschijnlijk het samenwerkingsverband van scholen inschakelen. Echter, het samenwerkingsverband van scholen zet in op ondersteuning die in het verlengde ligt van het schoolsysteem (OPP), maar is handelingsverlegen wanneer kinderen niet in dat systeem passen. Niets doen of doorzenden naar school leidt tot zeer zware sociaal-emotionele problemen. Wel aanpakken leidt tot preventie van toekomstige problemen.

In de praktijk

De Kernvisiecoach creëert een driehoek van commitment tussen kind(jeugdige), ouder en coach. Alle drie moeten de wil hebben om aan de oplossing te werken en daar inspanning voor te leveren. Is dat commitment er niet dan kunnen wij ook niet starten. Is dat commitment er wel, dan weten wij ook dat het tot resultaat leidt.

Bij elkaar doen wij dit in 10 tot 12 sessies, welke om de drie weken plaatsvinden. In de tussenliggende weken gaat de cliënt datgene wat is aangereikt eigen maken onder begeleiding van de ouder. Na drie weken volgt er weer een stap en wordt er weer wat nieuws aangereikt.

De methodiek is zo krachtig dat de cliënt het resultaat direct ervaart en dit stimuleert weer om er ook werkelijk wat voor te doen. Wij pakken niet alleen de symptomen aan, maar gaan direct naar de kern van het probleem.

Wachtlijst: Wij kunnen binnen drie weken de zorg starten.

Neveneffecten

Regelmaat. We leren ouders op vaste tijden dingen van hun kind te verlangen. Als kinderen weten waar ze aan toe zijn, geeft dat rust in het gezin.

Afspraken maken en elkaar daar aan houden. Kinderen mogen hun (drukke) ouders ook aan afspraken houden.

Inzichtelijk maken van tijd. Een kind heeft behoefte aan overzicht en raakt gefrustreerd als dat overzicht er niet is. Hierdoor kan weerstand ontstaan bij dagelijkse activiteiten zoals naar school gaan, naar bed gaan, tandenpoetsen, etc. Als het overzicht ontstaat, verdwijnt de weerstand en gaan dagelijkse processen in het gezin soepel en zonder strijd.

We geven ouders structuur. Ouders leren hun kind te begeleiden omdat ze aanwezig zijn bij het coachingsproces.

Ieder overleg over het kind vindt plaats met het kind erbij. Ook het gedrag van de ouder wordt waar nodig bijgestuurd. Dit in bijzijn van het kind, zodat ook het kind weet dat de verandering in gedrag van de ouder een reden heeft. Als de ouder ander gedraag gaat vertonen weet het kind ‘daar hebben we het over gehad’. Doe je dat niet, dan begrijpt het kind het nieuwe gedrag van de ouder niet.

Aandacht voor de fijne motoriek. Als het schrijven niet vanzelf gaat hindert dat het leerproces. Indien nodig leert het kind op de juiste manier letters te vormen en aan elkaar te schrijven.

Het kind durft dingen aan te gaan. Het gaat van ontwijkgedrag naar doen-gedrag.

Het kind leert beslissingen te nemen. Niet verzanden in het (her)overwegen van alle mogelijke opties, maar keuzes durven maken. Vertrouwen op jezelf.

Het kind krijgt inzicht in eigen gedrag. Niet iedereen denkt, doet en voelt op dezelfde manier. Tegelijkertijd ben je niet de enige die denkt, doet en voelt zoals je doet. Begrip en (h)erkenning wat helpt in communicatie met anderen.

Een kind met ASS gaat beter functioneren. Door inzicht in het eigen gedrag en een sterkere structuur in zijn of haar omgeving gaat het kind beter functioneren binnen het gezin.

Ongerustheid bij ouders wordt weggenomen waardoor er stabiliteit in het gezin ontstaat.

In welke jeugdzorgregio wordt de Kernvisie methode vergoed?

Vergoeding bij sociaal-emotionele problemen

  • Amstelveen-Aalsmeer (Aalsmeer, Amstelveen)
  • DUO gemeenten (Diemen, Ouder-Amstel, Uithoorn)
  • Food Valley (Barneveld, Ede, Nijkerk, Renswoude, Rhenen, Scherpenzeel, Veenendaal)
  • Friesland OWO gemeenten (Ooststellingerwerf, Opsterland, Weststellingerwerf) (aanvragen via lokaal gebiedsteam)
  • Groningen (Appingedam, Delfzijl, Het Hogeland, Loppersum, Midden-Groningen, Oldambt, Pekela, Stadskanaal, Westerkwartier, Westerwolde)
    (Groningen: aanmelden via WIJ Groningen)
  • Holland Rijnland (Hillegom, Katwijk, Leiden, Leiderdorp, Lisse, Nieuwkoop, Noordwijk, Oegstgeest, Teylingen en Zoeterwoude) (Budgetplafond bereikt – rechtstreeks aanvragen via lokale jeugdteams wellicht nog mogelijk)
  • Lekstroom (Houten, Lopik, Nieuwegein, IJsselstein en Vijfheerenlanden)
  • Limburg-Noord (Beesel, Bergen, Gennep, Horst aan de Maas, Peel en Maas en Venray)
  • Midden-Holland (Bodegraven-Reeuwijk, Gouda, Krimpenerwaard, Waddinxveen, Zuidplas)
  • Midden-IJssel/Oost-Veluwe (Apeldoorn, Brummen, Epe, Hattem, Heerde, Lochem, Voorst en Zutphen) (voor Zutphen eerst contact opnemen met het hoofdkantoor)
  • Noord en Midden Drenthe (AA en Hunze, Assen, Midden-Drenthe, Noordenveld, Tynaarlo)
  • Rivierenland (Buren, Culemborg, Neder-Betuwe, Tiel, West Maas en Waal, West-Betuwe)
  • Rivierenland Zaltbommel/Maasdriel (Maasdriel, Zaltbommel)
  • Utrecht-West (De Ronde Venen, Montfoort, Oudewater, Woerden)
  • Zaanstreek/Waterland (Edam-Volendam, Landsmeer, Oostzaan, Purmerend, Waterland, Wormerland, Zaanstad)

Beveiligd mailen

Wij maken gebruik van het programma Zivver om beveiligd te kunnen mailen. Wil je ons een beveiligde mail sturen omdat er persoonsgegevens zoals geboortedatum en bsn-nummer meegestuurd worden, dan hoef je zelf geen Zivver account te hebben. Klik op onderstaande knop om een beveiligde mailconversatie te starten, een pagina opent in de ZIVVER-webapp.

Mail ons veilig

  • Vul je naam en e-mailadres in en bevestig dit.
  • Je ontvangt nu een notificatiebericht via e-mail.
  • Open het notificatiebericht.
  • Kopieer de toegangscode.
  • Klik op de blauwe knop “Klik hier voor bericht”.
  • Plak de toegangscode en klik op “Ontgrendel”.
  • Typ nu een bericht en voeg eventueel een bijlage toe.
  • Klik op de verzend-knop om je bericht te versturen.
  • LET OP: bewaar de toegangscode goed om antwoordberichten te kunnen openen.