Yvon van Vuuren
Telefoon: 06 - 14 99 18 56
RT praktijk het OpstapjeLaan van Gildestein 15
2151 HT Nieuw-Vennep
3 vragen aan Yvon
1. In welke hoedanigheid werk je met de Kernvisie methode en wat is voor jou de reden om juist de Kernvisie methode toe te passen?
Sinds 2008 ben ik met veel plezier werkzaam als leerkracht in het basisonderwijs. Mijn motto is voor álle leerlingen: ‘huppelend naar school en fluitend naar huis’.
Voor een groot deel van mijn leerlingen lukte dit ook, maar er was ook een groep leerlingen die meer nodig had. Hierdoor ben ik allereerst de opleiding tot Remedial Teacher gaan volgen, waardoor ik meer kon aansluiten bij individuele leerlingen. Dit bracht mij ook meteen bij het oprichten van ‘RT praktijk het Opstapje’
In de jaren daarna ben ik mezelf verder gaan ontwikkelen tot Rekenspecialist en heb ik ook de opleiding ‘Rekendiagnostiek’ gevolgd.
Ondanks al deze kennis en ervaringen voelde ik dat er nog steeds leerlingen waren die iets anders nodig hadden. Tijdens mijn zoektocht naar wat datgene dan was, stuitte ik op het boek ‘Krachtig anders leren’ En wow, wat was het verhaal van Wim herkenbaar voor zowel mezelf als de leerlingen waar ik nog onvoldoende grip op had. Na de opleiding ben ik dan ook enthousiast aan de slag gegaan met de Kernvisie methode, in de klas maar ook in mijn praktijk. Kinderen die zich na zoveel goed bedoelde begeleiding ineens begrepen voelden; die gingen stralen omdat hun spellingresultaten omhoog schoten, zich de sommen t/m 20 na eindeloos oefenen ineens terug konden halen wanneer erom gevraagd werd en dan ook met veel plezier weer terugkwamen naar mij, met hun polsbandje om ‘als ik het kan, kan jij het ook’.
2. De Kernvisie methode gaat uit van 4 leerstijlen (visueel, kinesthetisch, auditief en digitaal). Wat is jouw voorkeursysteem en hoe zet je die in voor je cliënten/leerlingen?
Mijn eigen voorkeurssysteem is visueel-kinesthetisch waardoor ik veel raakvlakken heb met de leerlingen die ik begeleid.
Iedereen mag er zijn, je bent goed zoals je bent! Dit stukje vertrouwen geven krijgt dan ook veel aandacht wanneer ik merk dat een leerling twijfelt over zichzelf. Immers kun je jezelf pas écht ontwikkelen als je jezelf vertrouwd, gezien, gewaardeerd en daardoor ontspannen voelt.
3) Wat is jouw passie? Waar doe je het voor?
… En daar doe ik het voor, waarbij ik weer terugkom op mij motto die sterker is dan ooit; Ik wil dat álle kinderen huppelend naar school en fluitend naar huis gaan!