Lezing Burgerhoes

  • 25 september 2024
  • 19.00 - 21.00 uur
  • Landgraaf (link volgt)
Lezing Kernvisie methode

Als kinderen anders leren: problemen en oplossingen

De Kernvisie methode gaat uit van woordbeelden. Wanneer wij, volwassenen, schrijven zijn wij niet bezig met letters en spellingregels. Wij schrijven automatisch. Fout geschreven woorden herkennen we omdat het geschreven woordbeeld niet overeenkomt met het juiste woordbeeld in ons hoofd. Bij twijfel gaan we spellingregels toepassen of raadplegen we een woordenboek.

Waarom moeten kinderen dan al die spellingregels leren?

Op school leren we kinderen door middel van beredeneren van spellingsregels hoe een woord geschreven moet worden. Op deze manier laten we kinderen woordbeelden creëren. Sommige leerlingen haken halverwege af bij deze uitleg.

De Kernvisie methode stelt deze kinderen in staat om het woordbeeld direct in het lange termijngeheugen te plaatsen en blijvend te reproduceren. Het einddoel – het woordbeeld – is bereikt omdat dit aansluit op zijn leerstijl. Ook bij het rekenen gaat de Kernvisie methode uit van het totale beeld. In dit geval met als basis de rekensommen tussen 1 en 20 en de tafels. Als deze geautomatiseerd zijn, vormen alle sommen die hierna komen geen probleem meer.

Het doel van de Kernvisie methode is om ieder kind op een natuurlijke manier vanuit zijn/haar eigen persoonlijke kracht te laten leren. Als je leert vanuit je eigen leerstijl dan ontdekt ieder kind dat het wel goed kan leren en verdwijnen de bijkomende sociaal-emotionele problemen.

Blijf geloven in je eigen talenten en krijg er weer zin in!

Tijdens deze boeiende informatieavond neemt Wim Bouman je mee in de wereld van het onderwijs en de kinderen die er in vastlopen. Niet omdat ze het verstandelijke vermogen missen om het goed te snappen, maar omdat zij niet passen bij de manier waarop school de lesstof aanbiedt.

Het gaat om die kinderen die op veel gebieden hun intelligentie laten zien, maar falen bij simpele dingen die zij op school moeten doen. Deze kinderen hebben een andere leerstijl en dat betekent dat zij informatie anders verwerken en het dus anders aangeboden moeten krijgen.

In deze lezing reikt Wim Bouman je inzichten aan en maakt hij logisch waarom het voor een kind vaak zo ingewikkeld lijkt, maar vooral ook: ‘Hoe ga je het nou oplossen?’

Deze lezing is interessant voor betrokken ouders, leerkrachten en andere onderwijsprofessionals, schoolleiding en kindercoaches.

Aanmelden rechtstreeks bij de Bibliotheek Landgraaf.
Link volgt binnenkort.






Burgerhoes
Bibliotheek Landgraaf
Raadhuisplein 1
6371 LA Landgraaf