Dyscalculie

Dyscalculie wordt vaak omschreven als het onvermogen om te kunnen rekenen.
Er zouden hardnekkige problemen zijn met het leren, begrijpen en toepassen van rekenkennis.
Maar in de praktijk zien we iets anders gebeuren.

Veel kinderen die moeite hebben met rekenen, hebben geen rekenstoornis, maar een andere leerstijl.
Ze denken vooral gevoelsmatig en missen de logische volgorde die rekenen vraagt. Door hun visuele talent te versterken, krijgen ze wél grip op de rekenstappen.
Gevoel staat die logica soms in de weg.

Waarom rekenen voor sommige kinderen zo lastig is

Bij taal zijn er twee ankers:

  1. een visueel anker (het woordbeeld “stoel”)
  2. een gevoelsanker (het fysieke object waar je op zit)

Die twee versterken elkaar.
Daardoor kun je taal vastleggen, oproepen en automatiseren.

Maar rekenen werkt anders.
Een som heeft wel een visueel onderdeel — bijvoorbeeld 7 + 8 = 15.
Maar er is geen gevoelselement.
15 voelt nergens naar.

Voor een kind dat gevoelsmatig denkt, ontbreekt het visuele anker om rekensommen goed op te slaan en automatisch op te roepen. Zonder dat visuele houvast lukt automatiseren niet en raakt een kind vast.

Waarom kinderen op de basisschool nog “meekomen”, maar later vastlopen

Veel kinderen lossen dit op door slimme trucjes in hun hoofd:

  • schatten
  • splitsen
  • terugrekenen
  • talige strategieën
  • het antwoord redeneren in plaats van weten

Dat werkt op de basisschool vaak nog redelijk.
Maar in de onderbouw van het voortgezet onderwijs ontstaat een probleem:

  • de sommen worden abstracter
  • de strategie wordt belangrijker
  • er moet meer tegelijk worden vastgehouden
  • automatisering wordt onmisbaar

Met nog steeds die trucjes in het hoofd, plus nieuwe wiskundige begrippen, wordt het te veel.
Het kind zakt door het ijs, niet omdat het niet kan rekenen, maar omdat het nooit heeft kunnen automatiseren.

Daarom zien we naast basisschoolleerlingen vooral tweedeklassers vastlopen.
Maar ook zij kunnen met de juiste aanpak prima vooruit.

Hoe de Kernvisie methode naar rekenen kijkt

De Kernvisie methode werkt anders dan traditionele instructie.
Wij koppelen bij het rekenen ook een gevoelsanker terug aan het visuele begrip.
Dat zorgt ervoor dat het kind de som kan vastleggen in het geheugen.

We werken:

  • visueel
  • concreet
  • in logische stappen
  • mét gevoel, in plaats van tegen gevoel in

Zo ontstaat er een stevig fundament waarop het kind wél kan automatiseren.
En als sommen automatisch gaan, verdwijnen twijfel, frustratie en faalangst rondom rekenen.

Kenmerken van rekenproblemen / dyscalculie

Kinderen die vastlopen bij rekenen laten vaak (een deel van) deze signalen zien:

  • Problemen met cijferreeksen (tellen, terugtellen)
  • Moeite met cijfermatige verbanden
  • Moeite met inschatten en hoofdrekenen
  • Moeite met inhoudsmaten en verhoudingen
  • Moeite met klokkijken
  • Afkeer of angst voor rekenen
  • Moeite met strategiespelletjes
  • Onzekerheid bij het kiezen van een aanpak
  • Trage rekenontwikkeling ondanks inzet

Herken je jouw kind hierin?

Dan heeft je kind waarschijnlijk geen rekenprobleem door onvermogen,
maar door een leerstijl die niet aansluit op de logische, talige manier waarop rekenen wordt uitgelegd.
Wanneer rekenen visueel en overzichtelijk wordt gemaakt op een manier die aansluit bij hun denkstijl, ontstaat rust, overzicht en vertrouwen.
De Kernvisie methode helpt kinderen om sommen eindelijk te automatiseren, zodat rekenen begrijpelijk, logisch en haalbaar wordt.

Bij wie kan ik terecht met vragen over mijn kind?

Maak je je zorgen, of wil je gewoon even sparren?
Een Kernvisiecoach denkt met je mee, kijkt naar de leerstijl van jouw kind en geeft praktische handvatten voor thuis en school.

Wil je eerst meer begrijpen voordat je iemand benadert?
Volg dan onze gratis webinars.
Daarin ontdek je wat jouw kind nodig heeft en welke eerste stappen je vandaag al kunt zetten.

Ontdek onze webinars voor ouders en professionals

Voor ouders

Benieuwd hoe de Kernvisie methode jouw kind kan ondersteunen bij (een vermoeden van) dyscalculie? Onze live webinars geven je heldere uitleg, praktische voorbeelden en ruimte om je vragen te stellen.

  • Gratis beschikbaar.
  • Live sessie met ruimte voor al jouw vragen.

Meld je aan voor het live webinar


Voor professionals uit het onderwijs en de jeugdzorg

Ontdek hoe de Kernvisie methode kinderen met (een vermoeden van) dyscalculie écht kan helpen. Meld je aan voor ons gratis live webinar en krijg concrete handvatten om direct toe te passen in je werk!

  • Gratis beschikbaar voor professionals uit onderwijs en jeugdzorg.
  • Live sessie met ruimte voor al jouw vragen.

Meld je aan voor het live webinar


Wil je direct kijken?

Ons on-demand webinar biedt een compact, helder overzicht van onze visie en werkwijze. Ideaal voor ouders en zeker ook interessant voor professionals.

  • Direct beschikbaar na inschrijving.
  • Voor een kleine vergoeding krijg je toegang tot een wereld aan informatie.

Bekijk het webinar

Meer lezen over andere manieren van leren?

Elke leerstijl heeft zijn eigen kenmerken.
Wil je weten hoe dit eruitziet bij andere kinderen?
Bekijk dan ook onze pagina’s over: