Sandra Vergeer
Sandra Vergeer is beschikbaar voor jeugdzorgtrajecten via Kernvisie methode.
Telefoon: 06 - 24 30 11 01
Gelukkig Wijzer!Zuidzijde 50a
2411 RS Bodegraven
3 vragen aan Sandra
1) In welke hoedanigheid werk je met de Kernvisie methode en wat is voor jou de reden om juist de Kernvisie methode toe te passen?
De eerste keer dat ik in aanraking kwam met de Kernvisie Methode was het moment dat we op zoek waren naar de reden waarom onze zoon (behoorlijk slim) uitviel in het onderwijs. Het klopte voor ons gevoel niet. Hij kreeg buikpijn, school was niet meer leuk en hij begon te veranderen van een vrolijke opgewekte jongen naar een stille jongen.
Toen ik me verdiepte in de Kernvisie methode dacht ik: Dit gaat over onze zoon! En over veel leerlingen waarbij ik in de klas heb gestaan. Hier moest ik wat mee doen. Dat gevoel was zo sterk dat ik dacht: “Dit is het moment om een eigen praktijk te starten”.
De blik in de ogen van de kinderen wanneer ze mij stralend aan kijken als ze doorkrijgen dat ze helemaal niet ‘dom’ zijn … en de woorden die ik terugkrijg van ouders en kinderen geven mij de bevestiging dat het werkt.
“Mama eindelijk iemand die mij begrijpt.”
“Was ik jou maar eerder tegengekomen.”
“Ik heb mijn kind weer terug.”
“De tafels gaan opeens veel makkelijker.”
“Ik raak niet meer in paniek als ik aan rekenen denk.”
Dat vind ik zo mooi aan de methode, niet alleen het cognitieve gedeelte wordt meegenomen maar zeker ook de sociale en emotionele kant.
2) De Kernvisie methode gaat uit van 4 leerstijlen (visueel, kinesthetisch, auditief en digitaal). Wat is jouw voorkeursysteem en hoe zet je die in voor je cliënten/leerlingen?
Dit is een leuke vraag! In de opleiding moesten we deze opdracht doen om je eigen voorkeursysteem te ontdekken. Ik scoorde op al 4 gebieden gelijkmatig. Er werd direct gezegd, auditief en digitaal zijn aangeleerd op school. Je bent een gevoelsmens en denkt heel visueel. Volg je intuïtie want daar kom je ver mee. Dat is wat ik de afgelopen jaren minder had gedaan.
Tot een jaar geleden, want als ik mijn gevoel niet had gevolgd zat ik dit nu niet te schrijven. Waren we niet achter de voorkeursleerstijl van mijn zoon gekomen. Had ik niet die mooie lachende gezichten tegenover me gehad. Doordat ik begrijp hoe de kinderen in mijn praktijk denken voelen ze zich gauw bij mij op hun gemak. Wat dan is het opeens niet meer raar hoe ze denken, ze merken dat ze een talent hebben in plaats van dat ze dom zijn.
3) Wat is jouw passie? Waar doe je het voor?
De kinderen die bij mij aan de keukentafel zitten zijn vaak kinderen die slimmer zijn dan ze denken. Ze hebben vaak al veel begeleiding gehad en hun zelfvertrouwen heeft een flinke deuk opgelopen. Ik geniet enorm van de glinstering in hun ogen als ze zien dat het niet zo moeilijk is als ze zelf denken. En nu ik dit schrijf denk ik aan:
Het meisje die echt volledig blokkeerde als het woord rekenen viel … en die nu rekenen als lievelingsvak opschrijft.
De jongen die door het dyslexiebureau als ernstig geval werd benoemd en waarbij het zelfvertrouwen tot een minimum was gedaald, die weer langzaam uit zijn schulp kruipt.
Het warme gevoel wat ik daarvan krijg is niet te beschrijven … het gevoel is intens. En juist dat maakt dat ik eindelijk mijn bestemming heb gevonden. Als Kernvisiecoach kinderen weer laten stralen!