Petra Dijck
Petra Dijck is beschikbaar voor jeugdzorgtrajecten via Kernvisie methode.
Telefoon: 06 - 22 43 42 90
Naar Volle BloeiMolenhoek 16
9291 DC Kollum
3 vragen aan Petra
Je kent ze wel, die excentrieke kinderen die bijzonder creatief zijn en een rijke fantasie hebben. Van die kinderen die niet voor 1 gat te vangen zijn, maar verder denken dan je verwacht. Soms komen ze zelfs een beetje brutaal over omdat ze niet in een hokje passen. En ondertussen lukt het niet op school. Hun kwaliteiten lijken op school niet te kunnen ontplooien. Zelfs de basis van het leren lijkt niet tot stand te willen komen. Toch hebben ze zoveel mooie kwaliteiten in zich. Vaak wordt dat later duidelijk, als ze een eigen onderneming starten, zodat ze eindelijk zelf de regie mogen hebben en hun eigen route kunnen bepalen. Dit soort kinderen help ik graag een beetje op weg Naar Volle Bloei. Want waarom wachten op je eigen onderneming als je je kwaliteiten al veel eerder in kunt zetten?
1) In welke hoedanigheid werk je met de Kernvisie methode en wat is voor jou de reden om juist de Kernvisie methode toe te passen?
15 jaar mocht ik van kinderen genieten in het basisonderwijs. Ik heb zoveel prachtige kinderen gezien. Mijn verwachting was dat ik na verloop van tijd alle kinderen zou kunnen helpen, doordat mijn kennis en ervaring steeds meer uitbreidde. Dat bleek niet de kloppen. Er bleef nog een groep kinderen over waarbij het mij niet lukte om ze tot bloei te laten komen. Dat kon toch niet waar zijn? Dus ik dook erin.
In 2018 werd ik getriggerd door het boek Krachtig anders leren van Wim Bouman. Wat ik las, raakte me. Ik wist dat het klopte en veel kinderen zou helpen. In de klas probeerde ik wat mogelijkheden uit en het werkte! Een aantal jaar later besloot ik uit het onderwijs te gaan en me specifiek op dit soort kinderen te gaan richten, want ik vind ze geweldig met hun rijke ideeën, humoristische uitspattingen en sterk associatievermogen. Ik deed de opleiding bij Wim (en nog een aantal andere) en richtte mijn eigen praktijk op: Naar Volle Bloei. Omdat ik de kinderen graag díe elementen meegeef, die helpen om tot bloei te komen.
2) De Kernvisie methode gaat uit van 4 leerstijlen (visueel, kinesthetisch, auditief en digitaal). Wat is jouw voorkeursysteem en hoe zet je die in voor je cliënten/leerlingen?
Ik deel de voorkeur voor rechterhersenhelft denken (visueel en kinesthetisch). Dit versterkt de begeleiding, omdat ik de kinderen goed aanvoel en zie wat ze nodig hebben. De kinderen voelen zich veilig, omdat ze zich begrepen voelen. Ouders en kinderen voelen zich vaak snel op hun gemak. Vaak herkennen ze heel veel bij zichzelf en/of bij hun partner en geven dan aan dat ze graag gewild hadden dat er iemand in hun tijd was geweest die hen dit had verteld.
3) Wat is jouw passie? Waar doe je het voor?
Ik geniet er enorm van om te kunnen meemaken hoe kinderen zich gedurende het traject steeds meer openen, ervaren dat ze wél kunnen leren en meer in hun kracht gaan staan, het oude achter zich latend. En dan zijn ze klaar om zichzelf te blijven ontwikkelen meer en meer tot bloei te komen. Daar maken ze niet alleen zichzelf blij mee, maar ook hun omgeving. Daar doe ik het voor. Ik help de kinderen graag een eindje op weg Naar Volle Bloei.