Odette Koelewijn
Odette Koelewijn is beschikbaar voor jeugdzorgtrajecten via Kernvisie methode.
Telefoon: 06 - 25 15 11 45
DETT coachingVon Guerickestraat 85
1097 PZ Amsterdam
3 vragen aan Odette
1) In welke hoedanigheid werk je met de Kernvisie methode en wat is voor jou de reden om juist de Kernvisie methode toe te passen?
Ik heb mijn eigen praktijk – Studio Dett – in Amsterdam waar ik kinderen begeleid. Kinderen die niet lekker in hun vel zitten en vastlopen op school doordat ze een andere manier van leren hebben. In mijn coaching gebruik ik een mix van alle opgedane kennis van de afgelopen jaren en geef ik Kernvisie trajecten via Jeugdzorg. Ik heb zelf dyslexie en ben mij gaan specialiseren in dit thema. Zo ben ik bij NLP en de Kernvisie methode terecht gekomen. Hier voelde ik meteen herkenning: ‘ik ben niet dom, maar ik leer anders’. Niet kijkend vanuit het hokje leerstoornis, maar anders denkend. Verder ben ik verbonden aan de Leerboom, een centrum voor leerbegeleiding in Amsterdam. Omdat er elke sessie wel een ‘oh dit kan ik wel’ of ‘oh zit dat zo’ momentje te vinden is bij de kinderen blijven ze gemotiveerd en groeit het zelfvertrouwen.
Laatst had ik een jongen van 9 jaar die al heel wat begeleiding had gehad. Hij voelde zich falen en een mislukkeling. In onze sessie had hij zijn eerste succeservaring bij het visueel in zijn hoofd zetten van het alfabet. We hebben de focus gelegd op zijn kwaliteiten in plaats van zijn uitdagingen. Aan het eind van de sessie maakte mijn hart een sprongetje. Hij zei met een grote grijns: ‘ik ben eigenlijk gewoon geniaal op rechts!’
2) De Kernvisie methode gaat uit van 4 leerstijlen (visueel, kinesthetisch, auditief en digitaal). Wat is jouw voorkeursysteem en hoe zet je die in voor je cliënten/leerlingen?
Zelf herken ik mij sterk in de visuele leerstijl, maar ook in het kinesthetische. Als het grotere plaatje ontbreekt, sla ik informatie moeilijk op. Dan mist de kapstok. Ik teken alles wat ik leer, zo heb ik mijn studie door middel van mind-mappen gehaald. Daarom sluit de Kernvisie methode zo goed aan, de visuele benadering en het opslaan van woordbeelden is precies wat er nodig is. Ik ervaar mijn eigen dyslexie daarom ook als groot voordeel bij het coachen van deze groep kinderen. Als ervaringsdeskundige ken ik de struggles bij het lezen, rekenen en schrijven. Ik snap de bijkomende onzekerheden en begrijp de manier van denken.
3) Wat is jouw passie? Waar doe je het voor?
Als ik op de basisschool had geweten wat ik nu weet over dyslexie, had mij dat een hoop faalangst, onzekerheden en schaamte gescheeld.
Dit is precies waar ik het voor doe: dat kinderen met meer zelfvertrouwen en plezier in leren uit de schoolperiode komen. Vertrouwen hebben in zichzelf in plaats van mentale ‘schrammen’ en negatieve overtuigingen. Leren wie ze zijn, waar ze goed in zijn en hoe hun koppie werkt. Zelfvertrouwen is in mijn ogen dé basis voor een fijn leven.