Marjolein Ammerlaan-van den Ende

Telefoon: 06 - 83 98 66 56

TopSamen Tienercoaching

Postadres:
Brahmslaan 38d
2625BW Delft

TopSamen Tienercoaching is er voor tieners, pubers, adolescenten, en ook een beetje voor hun ouders

3 vragen aan Marjolein

1) In welke hoedanigheid werk je met de Kernvisie methode?

Sinds 2005 werk ik in het voortgezet onderwijs, als docent, mentor, leerlingbegeleider en zorgcoördinator. Het begeleiden en coachen van leerlingen vond ik altijd 1 van de leukste onderdelen van mijn werk. Daarom ben ik vanaf 2008 me daar steeds meer in gaan verdiepen d.m.v. allerlei cursussen en opleidingen. Vandaaruit groeide mijn praktijk TopSamen, waar ik voornamelijk tieners coach en begeleid bij allerlei vraagstukken.

Toch heeft onderwijs een speciaal plekje; nog steeds sta ik met veel plezier voor de klas, en nog steeds ga ik zelf ook altijd graag naar een nascholing of volg ik een nieuwe cursus of opleiding. Het eigen maken van nieuwe lesstof blijft boeien, hoewel dat niet altijd vanzelf ging of gaat. Struggles die ik herken bij de leerlingen en cliënten die ik begeleid. Daar wilde ik iets mee.

De Kernvisie methode is inmiddels een methode waar ik veel mee geoefend en gewerkt heb en steeds weer word ik blij van de reacties van mijn cliënten; ‘Is het zo simpel?’. Of; ‘ik ben dus niet zo dom’. Het ontroert om te merken dat inzicht in je eigen leerstrategie ervoor zorgt dat ook het zelfbeeld verandert en cliënten daardoor met sprongen vooruit kunnen gaan.

2) De Kernvisie methode gaat uit van 4 leerstijlen (visueel, kinesthetisch, auditief en digitaal). Wat is jouw voorkeurssysteem?

Mijn voorkeurssysteem is visueel – kinesthetisch, hierdoor zijn veel dingen vanuit de Kernvisie methode herkenbaar voor mij. Tijdens een eerste gesprek merk ik dat ik soms aan een half woord genoeg heb of al een goede indruk heb wat het antwoord op mijn vraag gaat zijn. Juist die herkenning bij mijn cliënten zorgt voor een vertrouwd gevoel; dit kunnen we samen wel aan!

3) Wat is jouw passie?

Mijn passie op werkgebied is het werken met kinderen en tieners; hun eerlijkheid, ten aanzien van hun omgeving en over zichzelf. Met niets ontziende eerlijkheid een open gesprek voeren is ontzettend verhelderend. Kinderen en tieners zetten je aan het denken, laten je lachen en geven een inkijkje in hun wereld. Ze zijn leergierig, staan open en zijn bereidwillig; de een iets enthousiaster dan de ander. Door ze in hun waarde te laten en te respecteren waar ze op dat moment zijn, door open en zonder mening mee te kijken, weten ze zelf vaak heel goed hoe het ervoor staat en wat er moet gebeuren. De kunst aan mij om kritische vragen te stellen, voorzetjes te geven, te helpen incasseren en weer opstaan en aan te moedigen vol vertrouwen. Dat doe ik in mijn werk als (Kernvisie) coach, als docent, als mentor, maar ook als medemens en moeder en dat levert ontzettend mooie gesprekken en momenten op.