Gertie van Rhee

Telefoon: 06 - 46 78 15 51

Vertrouw op je talent

Clausstraat 24
6373 JR Landgraaf

Gertie aan het woord

Vroeger als kind was het mijn droom om juf te worden. De weg er naar toe was zeker niet gemakkelijk. Ik herinner me het geploeter van het schrijven en oefenen van woorden voor dictees op de basisschool nog goed. Voor mij was dit een hele opgave.

Later in het voortgezet onderwijs kwamen daar ook nog die vreemde talen bij. Naast de woorden kunnen uitspreken moest je ze ook nog goed opschrijven. Na heel wat uren blokken, zweten en de vraag “Moet dit echt op deze manier, dit leer ik nooit!” lukte het me toch. Als twintiger startte ik als groepsleerkracht in het speciaal onderwijs en na een aantal jaren maakte ik de switch naar het basisonderwijs.

Zoals elke leerkracht kwam ook ik in contact met leerlingen waarbij de lees- en spellingontwikkeling moeizaam verliep, en waarbij de aanpak van de methodes en boeken niet leek te helpen. Deze kinderen wekten bij mij de belangstelling voor lees- en spellingproblemen in het basisonderwijs. Weer kroop ik in de boeken en naast mijn werk volgde ik verschillende studies gericht op deze problematiek.

Zoekend naar steeds meer informatie kwam ik ook in contact met de oudervereniging Balans. Er was weinig nodig om mij enthousiast te krijgen voor deze vereniging en ik ben sindsdien actief bij deze vereniging betrokken als vrijwilliger.

In 2010 was Wim Bouman uitgenodigd op het jaarlijks symposium van Balans. Hij vertelde toen al vol passie over de Kernvisie methode en zijn boek “Krachtig anders leren” werd te koop aangeboden. Zijn verhaal maakte iets bij me los want ik kocht het boek. Maar nadat ik het gelezen had belandde het in de boekenkast.

Als juf kwam ik steeds weer opnieuw kinderen tegen waarbij het leerproces niet vanzelf ging. Mijn uitdaging vond ik in het helpen van deze kinderen. Ik verliet het onderwijs en startte in 2011 mijn eigen praktijk met als drijfveer: “Help een kind zijn zelfvertrouwen terug te vinden, want zelfvertrouwen is de basis om te leren”.

In mijn praktijk maakte ik gebruik van de methode “Taal in Blokjes”. Vooral het visualiseren van woorden en regels vond ik prettig. Als docent Taal in Blokjes gaf ik heel wat workshops over het praktisch inzetten van de methode in het basisonderwijs. Eerder dit jaar vroeg een cursist me na afloop of ik in de tweede sessie iets meer kon vertellen over het verschil tussen Taal in Blokjes en de Kernvisie methode. Al heel snel gingen er belletjes bij mij rinkelen en eigenlijk zag ik direct het plaatje van het boek ’Krachtig anders leren’ voor mij. Dit boek had ik toch ergens in mijn kast liggen.

Weer sloeg ik het open en begon te lezen. Ik herkende mijn kleinkinderen en sommige leerlingen uit mijn eigen praktijk. Zij werden door Wim beschreven in zijn boek.
Deze keer raakte het boek mij en werd het niet terug gezet in de boekenkast. Nu stond ik er voor open.

Ik wilde meer te weten komen over de Kernvisie en schreef mij in voor de training Kernvisie methode didactisch. Twee dagen zat ik achter mijn laptop en luisterde met veel enthousiasme naar de uitleg die gegeven werd. Na afloop schreef ik me direct in voor module 2: Sociaal-emotioneel. Daarna volgde ik de praktijk dag en sindsdien mag ik mezelf Kernvisiecoach noemen.

Onderstaand verhaal symboliseert de leerling die ik in mijn praktijk vooruit help.

Het is maandag, vandaag ga ik eindelijk leren lezen. Enthousiast sta ik te trappelen voor het klaslokaal van groep 3. Ik zoek een plekje en wacht op wat gebeuren gaat. De juf vertelt een verhaal en laat ons een wandplaat zien met letters, die samen een woord vormen. De wandplaat wordt opgehangen als houvast. Er komen steeds nieuwe wandplaten bij, dus ook nieuwe woorden en letters.
Voor mij wordt het steeds moeilijker om al die letters uit elkaar te houden en te benoemen. En mijn enthousiasme en zelfvertrouwen om te leren lezen wordt steeds kleiner. Bij mij komt een gevoel van: “Dit leer ik nooit”. Met hangende schouders en buikpijn ga ik iedere dag naar school.

De woorden “dit leer ik nooit”, heb ik jaren geleden ook uitgesproken. Ik ben er van overtuigd dat ik nu met de kennis van de Kernvisie methode kinderen kan helpen zodat zij deze woorden niet hoeven uit te spreken.