Anita Verdouw

Anita Verdouw is beschikbaar voor jeugdzorgtrajecten via Kernvisie methode.

Telefoon: 06 - 42 22 22 28

Happy2school

Rossinistraat 62
2807 HK Gouda

3 vragen aan Anita

1) In welke hoedanigheid werk je met de Kernvisie methode en wat is voor jou de reden om juist de Kernvisie methode toe te passen?

Ik gebruik de Kernvisie methode zowel op de school waar ik werk, maar ook in mijn eigen praktijk bij individuele trajecten met kinderen die op school vastlopen, leerproblemen hebben of een negatief zelfbeeld hebben.

Als leerkracht en intern begeleider ligt mijn passie bij kinderen. Ik wil kinderen graag iets leren en ze een fijne tijd op school geven. Dat is iets wat ik zelf niet heb ervaren, daardoor ben ik wellicht extra gedreven om de kinderen van nu een mooie herinnering t.a.v. school mee te geven.

Ik heb in de afgelopen tijd ervaren dat de Kernvisie methode tools biedt waardoor kinderen wél leren, waarmee ze ontdekken dat ze niet dom zijn! Mijn praktijk heb ik opgestart om hoogbegaafde kinderen, hun ouders en leerkrachten te helpen. Uit persoonlijke ervaring weet ik dat het bij hoogbegaafde kinderen niet vanzelf gaat. Zij hebben specifieke onderwijsbehoeften waaraan tegemoet gekomen moet worden, anders kan een hoogbegaafd kind echt compleet vastlopen op de basisschool. De Kernvisie methode biedt ook bij hoogbegaafde kinderen uitkomst. Dat heb ik inmiddels met 1 van mijn eigen kinderen ervaren, en ook in individuele trajecten meegemaakt.

Zo heb ik ook onderdelen uit de Kernvisie methode kunnen toepassen bij een 14 jarige jongen. In VWO 3 vastgelopen. Moeder herkende hem in de term ‘beelddenker’ en kwam bij de website van de Kernvisie methode uit. Hierna zocht ze contact met mij. Samen met deze jongen hebben we individuele coachmomenten gepland, zijn hulpvraag geformuleerd. We zijn een zoektocht gestart naar wat zijn denk en leerstijl is, wat het maakt dat hij nu ‘pas’ vastloopt en wat hem kan helpen. Hij is ‘eigenaar’ van zijn traject geworden en werkt heel hard, waardoor de 1e toetsen al weer een positief resultaat hebben opgeleverd. Heel mooi om weer een gemotiveerde jongen te zien op weg naar zijn doel: Het VWO met goed gevolg afgronden!

2) De Kernvisie methode gaat uit van 4 leerstijlen (visueel, kinesthetisch, auditief en digitaal). Wat is jouw voorkeursysteem en hoe zet je die in voor je cliënten/leerlingen?

Tijdens de opleidingsdagen hebben we gekeken naar onze eigen leerstijl. Ik was niet heel erg verrast dat daar de combinatie: kinesthetisch-visueel uit kwam. Ja een echt ‘gevoels’ mens heb ik vaker als term voorbij horen komen in hoe mensen mij beschrijven. Juist vanuit gevoel coachen zorgt dat de coachee zich prettig voelt. Door goed te kunnen luisteren voelt iemand zich ook gehoord en gezien, dat legt een mooi basis om iemand te kunnen coachen.

3) Wat is jouw passie? Waar doe je het voor?

Uit ervaring weet ik wat het met je als ouder en je gezin doet wanneer een kind ongelukkig is. Dat de ervaring op school daar zo’n invloed op heeft en gewoonweg als “traumatisch” ervaren kan worden door een kind, heeft een behoorlijke impact op iedereen.
Het is zo belangrijk dat een kind ‘gezien’ wordt, dat er naar ouders geluisterd wordt, dat kinderen (h)erkenning krijgen in hun zijn. Dat ouders ook in contact komen met iemand die uit ervaring snapt en aanvoelt wat ze doormaken in zo’n situatie kan al helpend zijn.

Mijn doel is om kinderen die vastlopen in het onderwijs, ongelukkig zijn, problemen ervaren door bv. hun hoogbegaafdheid of AD(H)D, Dyslexie enz., weer happy naar school te laten gaan!