Dat er steeds meer kinderen de diagnose dyslexie en dyscalculie krijgen, is het gevolg van slecht onderwijs. Dat stellen drie hoogleraren. Met de kinderen is niets aan de hand. ,,Ze moeten gewoon weer stampen.”
Met de presentatie van Franziska Mohr over haar onderzoek naar de effectiviteit van de Kernvisie methode is het eerste wetenschappelijk onderzoek afgerond.
Voor 200.000 leerlingen van de basisschool en hun ouders is het een belangrijke periode. Naar welke middelbare school kan, mag of gaat ons kind? Het schooladvies wordt bij die beslissing steeds belangrijker. Maar, wie gaat er precies over deze adviezen en welke belangen spelen daarbij een rol?
Halverwege maart dit jaar werd het onderzoek van Maximillian Riesenhuber, Phd gepubliceerd. Hij onderzocht samen met zijn team hoe we nieuwe woorden leren. Zijn conclusie: we maken wel degelijk gebruik maken van woordbeelden en een visueel geheugen.
Als onderdeel van de overdracht van de Jeugdzorg naar gemeenten, gaat ook de zorgplicht voor dyslexiezorg naar de gemeenten per 1 januari 2015. Vanaf 2009 tot en met 2014 was de behandeling van ernstige dyslexie ondergebracht in de basisziektekostenverzekering.