Veel kinderen met kenmerken van ADD laten thuis hun creativiteit en humor zien, maar hebben op school moeite met concentreren of starten.
Dat voelt verwarrend.
Niet omdat ze het niet kunnen, maar omdat hun manier van denken anders werkt dan het schoolsysteem vraagt.
Lees verder ...
Veel kinderen met kenmerken van ADHD zijn energiek, creatief en snel.
Toch lukt het op school vaak niet om de aandacht vast te houden.
Niet omdat ze niet willen, maar omdat hun manier van denken anders werkt dan wat klassikale lessen vragen.
Lees verder ...
Het woord beelddenken klinkt aantrekkelijk, maar klopt zelden met hoe deze kinderen echt denken.
Het suggereert dat iemand uitsluitend in beelden denkt, terwijl dat maar een deel van het verhaal is.
Lees verder ...
Veel kinderen hebben moeite om hun aandacht erbij te houden.
Toch is dat vaak geen aangeboren gebrek, maar een logische reactie op een omgeving die niet past bij hoe zij leren en denken.
Lees verder ...
Kinderen die vastlopen op school krijgen vaak een intelligentietest.
Soms blijkt daar een groot verschil tussen de verbale en performale intelligentie.
Dat verschil wordt een disharmonisch profiel genoemd, of een verbaal–performaal kloof.
Lees verder ...
Dyscalculie wordt vaak omschreven als het onvermogen om te kunnen rekenen.
Er zouden hardnekkige problemen zijn met het leren, begrijpen en toepassen van rekenkennis.
Maar in de praktijk zien we iets anders gebeuren.
Lees verder ...
Dyslexie wordt binnen het onderwijs vaak gezien als een leerstoornis.
Er zou “iets mis” gaan in het brein, waardoor lezen, spellen en schrijven moeizamer verlopen.
Lees verder ...
Faalangst ontstaat wanneer een kind stopt met handelen omdat het bang is om fouten te maken.
Niet omdat het iets niet kan, maar omdat de angst voor het mogelijke resultaat groter is dan de stap om iets te proberen.
Lees verder ...
Hoogbegaafdheid klinkt als een luxe, maar voor veel kinderen voelt het als een last.
Vooral wanneer hun manier van denken en voelen niet past bij hoe school werkt.
Lees verder ...
Veel kinderen lopen vast op school, terwijl ze slim en leergierig zijn.
Niet omdat ze iets niet kunnen, maar omdat hun manier van denken niet past bij de manier waarop school uitlegt en laat automatiseren.
Lees verder ...
Kinderen die vastlopen op school krijgen vaak een intelligentietest.
Soms staat daar dat een kind een “trage verwerkingssnelheid” heeft.
Lees verder ...
Een Kernvisiecoach is een kindercoach die kinderen helpt leren op een manier die past bij hun denkstijl.
Geen trucjes of lange trajecten, maar een aanpak die de talenten van het kind naar boven haalt en versterkt.
Daardoor gaan kinderen presteren wat ze eerder niet voor mogelijk hielden.
Lees verder ...