Renilde Bersi

Telefoon: 06 - 19 42 68 08

Leren in zicht

Kailakkers 2a
5095 AD Hooge Mierde

3 vragen aan Renilde

1) In welke hoedanigheid werk je met de Kernvisie methode en wat is voor jou de reden om juist de Kernvisie methode toe te passen?

Als remedial teacher werk ik heel veel met kinderen die een visueel en/of kinesthetische leerstijl hebben. Mijn ervaring is dat de methodes die op school gangbaar zijn, niet goed passen bij deze kinderen. Er worden vaak te veel plaatjes/foto’s gebruikt, wat alleen maar afleidt, de vraagstelling begrijpen ze niet of ze hebben een andere instructie nodig. Bijvoorbeeld hoe je ‘woordbeelden’ maakt.

Deze week kwam er een nieuwe leerling uit groep 8 voor de Kernvisie methode. Deze leerling worstelt al sinds groep 3 met spelling. Ouders en kind hadden eigenlijk de hoop al opgegeven. Nadat ik het informatiesysteem van deze leerling had getest -visueel-kinesthetisch – en aangaf dat deze methode heel goed bij deze leerling zou passen, zijn we aan de slag gegaan. Al meteen tijdens de eerste sessie bloeide deze leerling op. De aangeboden manier van leren paste als een handschoen. Er werden al meteen succeservaringen opgedaan. Zo snel kan het dus gaan en daar ben ik remedial teacher voor geworden: resultaten halen en dat kan met de Kernvisie methode. Bijkomend voordeel van de Kernvisie methode is dat het ook de sociaal-emotionele vraagstukken aanpakt.

2) De Kernvisie methode gaat uit van 4 leerstijlen (visueel, kinesthetisch, auditief en digitaal). Wat is jouw voorkeursysteem en hoe zet je die in voor je cliënten/leerlingen?

Mijn leerstijl is visueel/kinesthetisch. De kinderen die ik begeleid hebben 1 of 2 van deze leerstijlen, daardoor kan ik goed bij mijn leerlingen aansluiten. In het kort: “Ik zie en voel wat zij zien en voelen” en daardoor weet ik intuïtief wat bij hen past. Ik heb absoluut voordeel van mijn leerstijl. Zonder mijn leerstijl zou ik mijn werk niet kunnen doen, zoals ik het zou willen doen: “De beste versie van een kind naar boven halen”.

3) Wat is jouw passie? Waar doe je het voor?

Mijn passie is absoluut kinderen die op de een of andere manier niet mee kunnen komen op school, helpen. En dat met een werkwijze die resultaatgericht is, want daar word ik ontzettend blij van. Een kind dat met een stralend gezicht binnenkomt en vertelt dat de toets nu wel is gelukt, daar doe ik het voor.