Ciska Hagenaars

Ciska Hagenaars is beschikbaar voor jeugdzorgtrajecten via Kernvisie methode.

Telefoon: 06 - 52 68 21 05

Koopvaarder 2
1625 BZ Hoorn

Wanneer leren niet vanzelf gaat

3 vragen aan Ciska

1) In welke hoedanigheid werk je met de Kernvisie methode en wat is voor jou de reden om juist de Kernvisie methode toe te passen?

Het eerste wat ik meestal hoor als een ouder belt is: “Hoe Kernvisie methode de kinderen omschrijft die baat hebben bij deze aanpak, ging echt over mijn kind!” en vaak daarna: “ik herken mijzelf er eigenlijk ook in” of “hadden we dit vroeger maar, dat had mij zo geholpen”. Wat ik ook vaak hoor: “ik leer hier als ouder zoveel van”.

Als Kernvisiecoach luister ik naar de hulpvraag en samen kijken we naar de behoefte en de mogelijkheden. Standaard spreken we af in mijn praktijkruimte maar als het kind na schooltijd niet meer belastbaar is of de reistijd kost teveel onderwijs tijd, ga ik ook naar scholen toe. Dan werk ik in een ruimte op school, onder schooltijd op dezelfde manier; met kind en ouder.

De kinderen die bij mij in de praktijk komen, zijn vaak hele gevoelige en creatieve kinderen die zich op school onbegrepen voelen. Als Kernvisiecoach pak ik niet alleen het schoolse stuk op maar ook het sociaal emotionele, waardoor kinderen handvatten krijgen om weer door te kunnen. En als kinderen hun ouders vragen wanneer ze weer naar Ciska mogen omdat ze de tijd ertussen te lang vinden, dan is dat het grootste compliment wat ik kan krijgen.

2) De Kernvisie methode gaat uit van 4 leerstijlen (visueel, kinesthetisch, auditief en digitaal). Wat is jouw voorkeursysteem en hoe zet je die in voor je cliënten/leerlingen?

Ik ben in aanraking gekomen met de Kernvisie methode in mijn zoektocht om leerlingen beter te kunnen helpen. Ik werkte als docent in het voortgezet onderwijs en er was altijd een klein groepje leerlingen die niet perse uitviel maar wel wat extra ondersteuning kon gebruiken. Ondersteuning die ik zowel in mijn docentenopleiding als mijn Master in onderwijsbehoeftes nog niet geleerd had. En wat ik vond in de Kernvisie methode was herkenning in mijzelf en mijn oudste zoon; er ging een lichtje aan in mij.

Ik ridiculiseer mij zelf wel bij leerlingen om te laten inzien dat ook volwassen mensen dingen hebben waar de kinderen tegenaan lopen. Een voorbeeld: chaos om mij heen creëren, als ik werk, pak ik er van alles bij of teken dingen om ze te helpen een beeld te maken. Dat is nooit gestructureerd of ordelijk. Ik vertel vaak hoe iets voor mij werkt of wat ik van leerlingen gehoord heb om leerlingen op weg te helpen hun eigen pad te kiezen. Ik vertel wel dat ook ik afgeleid wordt als er een deur open gaat, logisch toch? Kunst is weer verder te gaan omdat je leerkracht dat graag heeft, maar dat je afgeleid raakt, dat hebben heel veel mensen.

3) Wat is jouw passie? Waar doe je het voor?

Kinderen helpen, weer blij maken en weer verder kunnen gaan op school, zelfvertrouwen terugkrijgen en hun eigen (super)krachten leren inzetten! Dat is wat ik het leukste vindt. Niemand zou verdrietig van school moeten worden, dat kan niet de bedoeling van leren zijn.