Johanette Beereboom

Telefoon: 06 - 46 95 03 78

De Leerboom

Centrum voor leerbegeleiding Amsterdam
Van Hallstraat 10
1051 HH Amsterdam

Voorheen Kinder-Krachtig / Studie-Krachtig.

3 vragen aan Johanette

1) In welke hoedanigheid werk je met de Kernvisie methode en wat is voor jou de reden om juist de Kernvisie methode toe te passen?

Enkele jaren geleden kwam ik Wim Bouman “toevallig” tegen. Ik was op zoek naar een manier waarop ik kinderen zou kunnen coachen/begeleiden. Nadat hij mij veel informatie over de Kernvisie methode had gegeven en me had laten zien hoe je met deze methode kinderen kon helpen bij hun leren, was ik direct enthousiast. Ik ben de opleiding gaan volgen en ben me volledig gaan inzetten voor kinderen die “struikelen” in het onderwijs.

Na 5 jaar mijn praktijk in Friesland te hebben gehad, heb ik nu mijn praktijk Kinder-Krachtig in Amsterdam. Naast dat ik werk vanuit mijn eigen praktijk word ik ook als Kernvisie coach gevraagd op scholen in Amsterdam. Ik begeleid daar o.a. de leerlingen die vaak al een hele weg zijn gegaan en waar ouders en leerkrachten er niet de vinger op krijgen waarom het leren niet wil lukken. Vaak biedt de Kernvisie methode dan uitkomst.

Door de begeleiding met de Kernvisie methode krijgen de leerlingen al na een paar sessies veel meer zelfvertrouwen en komen ze meer in hun kracht te staan. Zo kwam ook enige tijd geleden een 10-jarige leerlinge bij mij in de praktijk. Haar zelfvertrouwen was enorm gezakt en ze voelde zich erg dom en stom. “Het lukt mij toch niet”, was wat ze regelmatig zei. Toch was ze ook nieuwsgierig of ik haar kon helpen. Na een paar sessies vroeg ik haar hoe het ging en hoe ze het ervaarde. Er kwam een grote smile en ze zei: “Er is eindelijk iemand die mij begrijpt. Ik kan wel leren”. En zo is het, ze kan wel leren maar op haar eigen manier met haar eigen talent.

De reden waarom ik jaren geleden voor de Kernvisie methode heb gekozen is dus toevallig ontstaan. Echter de professionaliteit van de opleiding sprak mij wel direct aan.
Ik ben erg blij dat ik voor deze methode heb gekozen en wel omdat de Kernvisie methode doorontwikkelt waar andere methodes stoppen.
Daarnaast biedt de Kernvisie methode mogelijkheden, in diverse gemeentes in Nederland, om een vergoed traject aan te vragen bij de gemeente. Op deze manier kunnen wij nog meer leerlingen helpen om hun visuele/kinestetische talent in te zetten en ze op hun manier wel mee te laten komen in het huidige auditieve/digitale onderwijs.

2) De Kernvisie methode gaat uit van 4 leerstijlen (visueel, kinesthetisch, auditief en digitaal). Wat is jouw voorkeursysteem en hoe zet je die in voor je cliënten/leerlingen?

Ik heb van alle leersystemen een beetje, denk ik. Op school heb ik bijvoorbeeld altijd prima kunnen “stampen”, iets waar een visueel/kinestetische leerling vaak moeite mee heeft. Veel kenmerken die we dan ook bij visueel/kinestetisch ingestelde leerlingen zien, ervaar ik niet.
Toch kan ik me wel verplaatsen in mijn leerlingen. Ik zie hun worsteling en verdriet. De onmacht van de ouders en leerkrachten. Inmiddels zijn er veel kinderen bij mij in de praktijk geweest en kan ik door mijn ervaring precies aanvoelen waarmee ik ze kan helpen.

3) Wat is jouw passie? Waar doe je het voor?

Mijn passie is om kinderen te helpen op hun pad van ontwikkeling naar hun volwassenheid. Dat is de kern maar erg algemeen. Ik merk, in de dagelijkse praktijk, dat ik heel blij word als ik een leerling mag helpen. Als ik hem of haar mag laten ervaren dat ze wel kunnen leren en ontwikkelen maar op hun eigen manier. En dat ze weer met opgeheven schouders verder gaan. Ik noem een voorbeeld: Eén van mijn eerste leerlingen had heel erg veel moeite met spelling en tafels. Het was een slimme jongen maar spelling en tafels wilde niet lukken. Ouders en school wisten niet meer wat ze er mee aan moesten. Hij kwam bij mij voor de Kernvisie methode en we zijn aan de slag gegaan. In de eerste sessie ontdekten wij zijn visuele talent en zijn gaan leren hoe hij dat krachtig in kon zetten. Na zeven sessies had hij geleerd hoe hij gebruik kon maken van zijn talent. Een aantal weken later moest hij een dictee maken en kwam met een sticker op zijn hoofd thuis. Hij had een score van 100%. Toen ik dit hoorde werd ik er, als Kernvisie coach, heel blij van maar ik werd nog blijer toen zijn moeder mij vertelde dat hij ’s avonds bij zijn moeder, met natte haren en pyjama, op de bank ging zitten en zei: “mam, ik kan het wel”
En dat is precies waar ik het voor doe!!!!!

Johanette Beereboom is beschikbaar voor jeugdzorgtrajecten via Kernvisie methode.