Irene Westeneng

Irene Westeneng is beschikbaar voor jeugdzorgtrajecten via Kernvisie methode.

Telefoon: 06 - 40 66 60 95

Praktijk Irene Westeneng

Bergweg 55
3904 HM Veenendaal

Kindercoach, ontwikkelaar en auteur Pakkend Passend Onderwijs

Durf te dromen dat het anders kan. Jij doet er toe!
Een rups wist ook nooit dat hij een vlinder zou worden.

3 vragen aan Irene

1) In welke hoedanigheid werk je met de Kernvisie methode en wat is voor jou de reden om juist de Kernvisie methode toe te passen?

Met zeer veel plezier werk ik als kindercoach in mijn eigen praktijk ‘Het kindercoachhuis’ met de Kernvisie methode. Het geeft mij stap voor stap per onderdeel handvatten en duidelijke richtlijnen bij het begeleiden van kinderen bij het (weer) leren (op hun eigen manier). Daarnaast werk ik als intern begeleider op een basisschool waarbij ik leerkrachten en ouders geregeld adviseer om de lesstof aan te bieden volgens de Kernvisie methode, aangezien ik zelf telkens zie dat dit werkt. Elke keer ervaar ik weer dat het zo/ te simpel blijkt te zijn. ‘Waarom hebben zij mij dat niet eerder zo verteld?’ hoor ik geregeld in mijn praktijk en op school. Waarom moeilijk maken, als het makkelijk kan! De Kernvisie methode is allereerst een methode voor leerhulpvragen. Toch blijkt maar al te vaak dat het zelfvertrouwen, logisch, beschadigd is door het niet (meer) kunnen. Wat mooi als ouders dan zeggen ‘Ik heb mijn kind weer terug.’ Daar doe je het voor. Leren voor het leven, niet voor de leerkracht.

Daarnaast geef ik samen met Wim Bouman trainingen op basisscholen om de Kernvisie methode preventief in te leren zetten, Leerkrachtig Onderwijs genaamd. Kindercoaches willen dan nog wel eens denken dat er zo geen cliënten meer naar hun praktijk komen, maar niets is minder waar. Juist deze leerkrachten zetten de methodiek preventief in in hun groep en signaleren wanneer een kind een extra zetje nodig heeft van een Kernvisiecoach.

2) De Kernvisie methode gaat uit van 4 leerstijlen (visueel, kinesthetisch, auditief en digitaal). Wat is jouw voorkeursysteem en hoe zet je die in voor je cliënten/leerlingen?

Zelf leer ik vooral visueel en gevoelsmatig. Mijn gehele leven pik ik de gevoelens en gedachtes van anderen al makkelijk op. Als kind heb ik dit vaak meer negatief dan positief ervaren. Ik wist niet precies wat ik er mee moest en voelde mij vaak onbegrepen. Met vallen en opstaan heb ik geleerd dat het mijn leerstijl is, bij mij past en als ik het inzet ik verder kom. Nu leer ik kinderen in mijn praktijk juist deze leerstijl te gebruiken, als je hem goed gebruikt is het namelijk een kracht en zegen.

Met het visueel leren zit het eigenlijk net zo. Mijn jeugd heb ik in het buitenland doorgebracht door het werk van mijn vader. Ik ben op mijn elfde weer in Nederland komen wonen, na jaren op een Amerikaanse school te hebben gezeten. Het spellen en schrijven van de Nederlandse taal heb ik mijzelf eigen gemaakt door het opslaan van de verschillende woordbeelden. Nooit geweten dat er een methode en naam voor bestond :-) .

3) Wat is jouw passie? Waar doe je het voor?

Sta op en schitter. Daar ga ik voor. Elk mens, elk kind heeft het in zich om van betekenis te zijn in deze wereld. Kom, laat je zien, schitter. We hebben allemaal talenten gekregen. Gebruik ze, zet ze in voor jezelf en voor anderen. We hebben elkaar nodig, wij zijn allemaal expres anders. Als jij schittert, gaan mensen vanzelf om je heen schitteren.