Milou D. van Rooij - de Vries

Telefoon: 0346 - 70 02 17 / 06 - 23 35 21 16

Chõ Coaching

Spechtenkamp 182
3607 KK Maarssen

Chõ Coaching is onderdeel van Health Centre Chõ.
Milou is aangesloten bij de beroepsorganisatie Belangen Associatie Therapeut en Consument (BATC).
Registratienummer BATC: 1447.
AGB-code Zorgverlener: 90-038412.
AGB-code Praktijk: 90-(0)16952.

Lid van Adiona, beroepsorganisatie voor kindercoaches en kinderyogadocenten.

Erkend door het KinderCoachGilde, een register voor kindercoaches

3 vragen aan Milou

1) In welke hoedanigheid werk je met de Kernvisie methode en wat is voor jou de reden om juist de Kernvisie methode toe te passen?

Met de Kernvisie methode ben ik in aanraking gekomen, omdat onze zoon Kilian moeite had met leren lezen. Hij vond het saai en wilde er geen moeite voor doen. Al na de eerste sessie draaide hij geen letters meer om en na de tweede sessie pakte hij voor het eerst een Geronimo Stilton boek om zelf voor te lezen. Dit ging verbazingwekkend goed, grappig genoeg had hij juist met de moeilijke langere woorden de minste moeite. Al snel had hij veel meer vertrouwen in zichzelf en dat uitte zich niet alleen op leervlak, maar ook hoe hij in zijn vel zat. De Kernvisie methode is door zijn eenvoud makkelijk aan te leren en met een snel resultaat.
Ik was zo enthousiast over het effect bij Kilian, dat ik me heb opgegeven voor de opleiding tot Kernvisiecoach. Sinds december 2012 begeleid ik kinderen met deze methodiek.

In mijn praktijk begin ik het traject meestal met een visuele screening. Bij veel kinderen is de onderliggende oorzaak van leesproblemen een onvoldoende samenwerking van de ogen. Dit geeft visuele stress. Een kind kan dan letterlijk beroerd worden van lezen. Je kunt hierover meer lezen in mijn blog: http://www.aboutyourlife.nl/portfolio-items/visuele-stress/.

De volgende stap in het traject is primaire reflexintegratie. Een reflex is een automatische reactie van de hersenen op prikkels. De reactie komt, voordat je erover na kunt denken. Zoals een schrikreactie, wanneer je je hand verbrand of wegspringt voor een auto, die op je afkomt. Zo’n reactie is belangrijk in gevaar, maar wordt vervelend als je ook op minder belangrijke prikkels zo reageert. We zeggen dan dat de reflexen onvoldoende zijn geïntegreerd. Er zijn veel reflexen, die het leerproces kunnen beïnvloeden. Door deze reflexen alsnog te integreren, verdwijnen veel leerproblemen zonder eindeloos te hoeven oefenen.

Als er dan nog leerproblemen over blijven, gaan we kijken naar de voorkeur leerstijl. De Kernvisie methode biedt hier meestal uitkomst. En met succes. Een meisje, die in de maand maart voor het eerst bij me kwam en vermoedelijk zou blijven zitten, wilde dolgraag met haar vriendinnen over naar groep 6. Maar de juf verwachtte niet dat ze dat zou redden. Gelukkig kreeg ze wel nog een kans. Al snel kon ze de Kernvisiemethode toepassen en merkte ze dat ze het wel kon. Binnen twee maanden deed ze de cito toetsen opnieuw. Bijna alle scores waren duidelijk verbetert. En…. ze mocht over. De juf had er toen ook vertrouwen in. En het leuke is: dit is niet een op zichzelf staand verhaal.

Soms wordt de coaching met natuurgeneeskundige behandelingen gecombineerd. De combinatie kindercoaching en natuurgeneeskunde is erg leuk om te doen en is heel krachtig.

2) De Kernvisie methode gaat uit van 4 leerstijlen (visueel, kinesthetisch, auditief en digitaal). Wat is jouw voorkeursysteem en hoe zet je die in voor je cliënten/leerlingen?

Mijn eerste systeem is kinesthetisch (gevoel) en mijn tweede is visueel (beeld). Ik had graag de Kernvisie methode zelf ter beschikking gehad toen ik klein was. Dat had me een hoop frustratie en geploeter gescheeld. Maar door dit geploeter is mijn digitale (analytisch) systeem ook goed ontwikkeld.

In mijn werk heb ik hier veel voordeel aan. Ik ben ‘down to earth’, en pak alles gestructureerd aan. Ik werk via protocollen en benader een probleem analytisch, maar tegelijkertijd voel en zie ik wat er nodig is bij die persoon. Hierdoor zijn de coaching sessies of behandel consulten altijd volledig afgestemd op de persoon, en daardoor heel efficiënt en effectief.

3) Wat is jouw passie? Waar doe je het voor?

Mijn passie is ‘het verbeteren van de kwaliteit van leven en werken’. Dit pas ik zowel toe in mijn werk als in mijn privé leven. De Kernvisie methode is hier een duidelijk voorbeeld van. In korte tijd verbetert het plezier in leren bij het kind enorm. Daar word ik zelf ook erg blij van.

Mijn hobby’s zijn wandelen, geocachen, kanoën, lezen en bordspellen spelen. Dit doen we regelmatig met het gezin en met vrienden. Daarnaast pas ik dagelijks Reiki toe en voer ik yoga en tai’chi oefeningen uit. Ik volg regelmatig opleidingen, waar ik erg van geniet. Vaak kan ik het geleerde direct toepassen in ons eigen gezin en in het centrum.