Het handschrift van een 11-jarige

Uit de praktijk | Media

Schrijven een apart vak op de basisschool

Het Platform Handschriftontwikkeling wil dat schrijven een apart vak wordt op de basisschool. “Door te schrijven worden er in je hersenen allemaal verbindingen gelegd, tussen je linker- en rechterhersenhelft bijvoorbeeld. Je kunt je beter concentreren, je fijne motoriek verbetert en je kunt sneller denken. Iemand die nauwelijks schrijft kun je vergelijken met een trage computer”, stelt Schoemaker.

Wetenschap | Media

Dyslexie is het gevolg van slecht onderwijs

Dat er steeds meer kinderen de diagnose dyslexie en dyscalculie krijgen, is het gevolg van slecht onderwijs. Dat stellen drie hoogleraren. Met de kinderen is niets aan de hand. ,,Ze moeten gewoon weer stampen.”

Media | Uit de praktijk

Brandpunt over het schooladvies

Voor 200.000 leerlingen van de basisschool en hun ouders is het een belangrijke periode. Naar welke middelbare school kan, mag of gaat ons kind? Het schooladvies wordt bij die beslissing steeds belangrijker. Maar, wie gaat er precies over deze adviezen en welke belangen spelen daarbij een rol?

Media |

Kernvisie methode in PSC magazine

Onlangs verscheen er een artikel in het PSC magazine (een uitgave van de Nederlandse Federatie Gezondheidszorg – NFG) over de Kernvisie methode.

Media |

Etiketkinderen - een reportage van Zembla

Ben je als kind ongeconcentreerd, bewegelijk, druk, onhandig, of gewoon wat slechter in taal en rekenen? Dan is de kans groot dat je een etiket krijgt. Zo is er bijvoorbeeld ADHD, ADD, DCD en dyslexie. Psychiatrische aandoeningen die omschreven worden in DSM IV, het diagnostisch handboek voor psychiaters wereldwijd. Er is in Nederland bijna geen schoolklas meer te vinden zonder een kind met een etiket. Hoe komt dit?

« VORIGE